Vorbeste-ti Frica!

In dimineata acesta, a venit randul altei emotii, poate una dintre cele mai cunoscute si cu care ne intalnim deseori in viata, sa dansam. FRICA si cat de prietenoasa poate fi ea.
Frica este o emotie si ca orice alta emotie, iti trimite un mesaj. Ea, poate fi una dintre cele mai dificile emotii prin care treci, in special atunci cand incerci sa faci schimbari in ceea ce priveste viata ta. Spre exemplu, atunci cand esti obisnuit sa faci lucruri la nivel de rutina zilnica, totul pare familiar, te simti in siguranta si confortabil cu situatia in care te afli. Sentimentul pe care il simti este numit zona de confort. Daca esti o persoana care isi petrece timpul liber mai mult pe acasa, care prefera asta in detrimentul unei iesiri la o petrecere, atunci faptul ca tu alegi sa stai acasa, inseamna ca te afli in zona ta de confort, ca acasa este locul unde tu te simti in siguranta. Daca in schimb stai acasa si un sentiment de tristete si singuratate te cuprinde si decizi ca ar trebui sa-ti faci mai multi prieteni, trebuie sa intelegi ca a alegerea ta, nu te prea ajuta in demersul tau; va trebui sa iesi in afara zonei de confort sa intalnesti oameni noi, la petreceri sau in alte cercuri aglomerate, cu care sa socializezi si sa legi prietenii noi.
Cand iesi prima oara in afara zonei de confort este foarte probabil ca vei experimenta un fel de frica, ceea ce este foarte normal. Este imposibil sa-ti traiesti viata fara sa ai momente in care iti este frica. Frica ca si alte emotii, cum spuneam mai sus, apare atunci cand simte nevoia sa ne previna ca ceva rau este posibil sa se intample, daca actionam intr-un fel sau altul. Daca motivul fricii nu este unul real si iminent ar fi bine sa o ascultam, daca in schimb motivul este altul care nu ti-ar putea viata sau integritatea fizica in pericol, atunci ar trebui sa simti frica, care este un lucru normal si sa faci lucrul acela oricum. Ideea e ca frica e benefica, daca stii cum sa faci diferenta dintre disconfort si suferinta. De fiecare data cand iesi din zona de confort si faci ceva nou, o sa simti un soi de disconfort. Vestea buna, este ca acest tip de sentiment este normal si il poti tolera pasind mai departe in afara zonei tale de confort. In felul acesta vei deveni confortabil cu noua situatie si ulterior iti vei largi zona de confort. Pe scurt zona ta de confort te va urma, de fiecare data cand pasesti in afara ei si daca vei tolera disconfortul adus de noile situatii, spatiul cel nou va da sansa zonei tale de confort sa creasca. Este extrem de important sa faci asta, daca iti doresti sa experimentezi noi situatii care iti vor aduce schimbari benefice in viata. Un nivel sanatos de disconfort este o forma de anxietate anticipata, lucru care s-ar putea sa-ti
imbunatateasca randamentul. Disconfortul ar trebui sa fie tolerabil, e ca si atunci cand trebuie sa faci o injectie, stii ca o sa te doara, dar nu va dura mult, iar durerea este suportabila, deci tolerezi disconfortul. Anxietatea insa devine o problema, atunci cand ea creaza suferinta, atunci cand sentimentul de copleseala te cuprinde si iti sta in calea realizarii a ceea ce iti doresti sa faci, diminuandu-ti abilitatile. Spre exemplu, daca ai intampinat probleme atunci cand ai fost pus in situatia de a tine un discurs in fata unei audiente, trebuie sa stii ca anxietatea a fost cea care te-a coplesit si cel mai probabil te-ai simtit paralizat. Panica care te cuprinde si frica ca ceva rau este posibil sa ti se intample, sunt sentimente mistuitoare si care te fac pe tine sa suferi. Atunci cand te afli in astfel de stari, nu este tocmai indicat sa actionezi. Credinta ta ca vei reusi, nu este una tocmai puternica, asa ca sansele sa duci la indeplinire ceea ce ti-ai propus sunt destul de mici si experienta nereusita nu va face altceva decat sa-ti adanceasca credinta ca nu vei reusi, daca faci ceva nou.
Anxietatea apare atunci cand gandurile tale legate de ceea ce nu vrei sa aiba loc in noua situatie, depasesc la numar gandurile legate de ceea ce ai vrea sa se intample. Suferinta, este rezultatul focusarii pe ceea ce poate iesi rau, in loc a focusarii pe ceea ce poate iesi bine, daca faci sau nu acel lucru. A face ceva diferit, poate face pe aproape oricine sa simta un pic de disconfort, dar acesta nu trebuie lasa sa te opreasca din demersul tau de a face acel lucru, care iti poate aduce ceva bun in viata ta. Daca anxietatea isi face aparitia si te paralizeaza, incearca sa dai un pas inapoi si refocuseaza-ti gandurile pe lucrurile pozitive, de ce ai nevoie sa faci acel lucru nou, ce beneficii vei avea dupa ce il vei face etc. Daca acest exercitiu nu merge, inseamna ca ai pasit foarte departe in afara zonei de confort si nu este indicat sa inaintezi, ar fi bine sa dai cativa pasi inapoi, pana cand simti ca disconfortul devine mai tolerabil. Retine aceasta regula: Disconfortul se simte mai mult bun decat rau, poate te simti inconfortabil dar cu toate astea iti doresti sa mergi mai departe pentru a ajunge acolo unde vrei. Suferinta este pe de alta parte mai mult rea decat buna, sentimentele negative sunt coplesitoare si nu te poti focusa asupra a ceea ce vrei sa faci. Frica poate devenii prietena ta daca stii sa faci diferenta intre discomfort si suferinta.
CURAJUL NU INSEAMNA CA NU ITI VA FI FRICA. CURAJUL INSEAMNA CA NU VEI LASA FRICA SA TE OPREASCA.
De saptamana aceasta incepeti sa va vorbiti frica! E natural, normal si benefic! Succes! Echilibru, psiholog Mihail Jianu.