Util pentru interviu!

Pe langa cerinte specifice postului oferit (studii de specialitate, experienta minima necesara, limba straina, calculator…), se vor regasi foarte des si cerinte privind profilul psihologic al candidatilor.
Angajatorul construieste in fapt profilul ideal al candidatului de succes, profil pe care il va folosi in procesul de recrutare ca termen de comparatie si in acelasi timp instrument de evaluare al candidatilor care se vor prezenta la interviu.
Avand profilul creat in memorie, intervievatorul va incerca sa observe prezenta sau absenta trasaturilor necesare la candidat si in consecinta va selecta persoanele cu cel mai inalt nivel de potrivire (compatibilitate).
Lectura simpla a anunturilor din rubricile de specialitate ale ziarelor, ne permite sa vizualizam persoana dorita de majoritatea companiilor ofertante.
Aceasta se caracterizeaza prin: dinamism, excelente abilitati de comunicare si relationare, prezenta agreabila, prezenta de spirit, creativitate, adaptabilitate, inteligenta, motivatie si determinare, spirit organizatoric, rezistenta la stres, initiativa, responsabilitate, constiinciozitate. . . lista poate continua.
Surprinzator, indiferent de natura postului oferit, in afara de cerintele profesionale specifice privind postul respectiv(studii in drept ori economie…etc ), cerintele de ordin psihologic-uman sunt aceleasi. Acest lucru este cat se poate de normal deoarece angajatorul doreste in fapt un anumit tip de om pentru postul oferit.
Dincolo de profesie, sunt oamenii. Dintre doua persoane care indeplinesc in egala masura criteriile profesionale, va fi preferata cea care are cel mai mare potential de dezvoltare si munca.
Mai mult chiar, adesea, din considerente pur subiective, angajatorul cauta in primul rand un anumit profil psihologic si abia apoi unul profesional.
Acest lucru inseamna ca este dispus sa faca rabat intr-un sens sau altul, de exemplu in ceea ce priveste experienta, daca gradul sau de compatibilitate cu viitorul angajat este foarte ridicat.
Este foarte important pe cine aduci in organizatie, ce fel de om este cel cu care poate vei sta 8-10 ore zilnic, ce fel de om este cel de care va depinde realizarea unor proiecte.
În paralel efortul candidatului trebuie sa fie acela de a intelege cerintele postului si de a-si construi la randul sau profilul operational al candidatului ideal.
Profilul operational este profilul aflat in spatele descrierii verbale, transpus in comportamente observabile si masurabile, de natura concreta. În functie de acest profil, candidatul isi va structura cat mai concret posibil prezentarea verbala dar isi va calibra si prezenta fizica.
Greseala multora este ca nu stiu sa se pregateasca in mod corespunzator pentru interviu. Multi candidati cred ca este suficient sa se autodeclare dinamici si cu abilitati de comunicare si relationare pentru a fi si crezuti, fara a intelege exact ce inseamna aceasta si daca li se potriveste.
De exemplu abilitatile de comunicare vor fi observate la interviu prin prisma unor subcategorii precum: fluenta in exprimare, siguranta de sine, capacitatea de a construi un discurs complex, vocabular bogat si nuantat, simtul umorului ori capacitatea de a deschide un dialog (adica de a face schimb de informatii cu intervievatorul, nu doar de a raspunde la intrebarile acestuia), capacitatea de argumentare si sustinere a propriilor afirmatii. Ce inseamna sa fii dinamic? Dinamismul va fi observat in tonusul general, in expresia corporala, in forta si fluiditatea miscarilor de ridicare/asezare pe scaun, in amploarea gesticii dar si ritmul exprimarii ori in capacitatea de a face rapid conexiuni, de a sesiza nuante, de a intelege usor un mesaj mascat. O persoana dinamica este o persoana plina de energie, dar fara sa fie agitata sau haotica. Ori rigiditatea, postura fixa, gestica redusa numai indicatori ai dinamismului si mobilitatii nu pot fi considerate, chiar daca buzele rostesc: sunt o persoana dinamica! Iata deci ce inseamna operationalizarea profilului candidatului ideal si intelegerea cerintelor angajatorului.
Fiecare profesie are un profil al sau psihoprofesional ideal. În cadrul general al acestui portret, fiecare angajator aduce precizarile si detaliile sale, in functie de natura organizatiei sale, oamenii care deja lucreaza acolo si planurile de dezvoltare pentru viitor. În consecinta efortul celor interesati trebuie sa fie dublu: de a realiza profilul propriu jobului oferit, dar si de a-l personaliza in raport direct cu ofertantul.
Analizand postul oferit, domeniul de activitate general in care acesta este parte, textul anuntului, tonul si grafica acestuia (clasica sau nonconformista), informatiile diverse pe care le poate gasi despre firma ofertanta, despre mediul sau de lucru specific… se poate realiza un profil destul de acurat a ceea ce isi doeste in fapt angajatorul. În primul rand trebuie vizualizate sarcinile curente si proprii jobului respectiv: ce se cere concret, cu cate persoane se vine in contact, care sunt resursele necesare … etc.
De exemplu anumite caracteristici de personalitate sunt solicitate pe aceiasi pozitie de contabil debutant intr-o mare companie internationala si altele usor diferite pentru o organizatie mai mica si mai putin pretentioasa.
Este foarte important insa ca pregatirea pentru interviu sa nu se faca intr-un fel asemeni pregatirii pentru un rol. Falsitatea poate fi descoperita pe de o parte, iar pe de alta parte nu este de dorit un post in care sa trebuiasca sa te prefaci continuu pentru a corespunde cerintelor curente.
Pregatirea pentru interviu trebuie sa fie in fapt o exersare a propriilor abilitati, o scoatere a lor la lumina, in ideea de a le putea prezenta corespunzator la interviu, certificand faptul ca ele exista si sunt disponibile. Spontaneitatea este un atu, de aceea cunoasterea reala de sine si siguranta legata de calitatile reale de oferit este singura modalitate de a convinge.
Profilul candidatului de succes: este de fapt profilul persoanei pe care fiecare dintre noi ar angaja-o fara ezitare daca ne-am afla in pozitia angajatorului.
In echilibru, psiholog de familie, cuplu si copil Mihail Jianu.